ماه مهر زير سايه كرونا/ آموزش‌ها به تدريج حضوري مي‌شود

خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: در حالي كه زيرساخت‌هاي آموزش مجازي مانند اينترنت، تبلت و رايانه و گوشي‌هاي هوشمند و نيز برنامه مناسب آموزشي هنوز از مهم‌ترين معضلات آموزشي است، برخي از هنرستان والدين نسبت به بازگشايي هرچه سريع‌تر مدارس و بازگشت دانش آموزان به تحصيل حضوري ابراز تمايل مي‌كنند، والدين يكي از دانش آموزان در جنوب تهران در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: حدود دو سال است، كه مدارس غير حضوري شده و به نظر مي‌رسد، تداوم اين وضعيت تأثيرات جبران ناپذيري در پايه درسي و نيز تربيت دانش آموزان برجا خواهد گذاشت.
رصدهاي مختلف براي شناسايي بازماندگان از تحصيل در جريان است
اين خانم كه خود را «محمدي» معرفي كرد و بهترين هنرستان مادر يك دانش آموز كلاس پنجم است، افزود: از مدت‌ها قبل اعلام مي‌كردند كه مدارس حضوري است و حال مي‌گويند يكي دو ماه اول آموزش مجازي و پس از آن حضوري مي‌شود، واقعاً تكليف ما مشخص نيست.
سرپرست اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در اين خصوص بهترين هنرستان تهران به خبرنگار مهر گفت: تعطيلي آموزش حضوري در سال‌هاي گذشته براي يافتن راه مناسبي براي بازگشت تدريجي و آرام به آموزش حضوري بوده است، به همين مناسبت از ماه‌هاي گذشته در بخش‌هاي مختلف اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران كارگروه‌هايي در قالب «پروژه مهر» تشكيل شد.بهترين هنرستان هاي تهران 
سيد مجتبي هاشمي گفت: بخشي از اين اقدامات با سامان دهي نيروي انساني و همكاران در سطح استان و بخشي در خصوص فضاي فيزيكي آموزشي مرتبط است، در سال جديد ۴۹ پروژه آموزشي و سه پروژه پرورشي و تربيتي بر داشته‌هاي قبلي استان تهران افزوده مي‌شود.بهترين هنرستان دخترانه
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر كه «آموزش در سال جاري مجازي و يا حضوري است؟» گفت: در ابتداي سال نگاه به سمت آموزش مجازي است و فرآيندهاي مرتبط با دسترسي همه دانش آموزان به فضاي مجازي پيگيري مي‌شود و نيز رصد جدي در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصيل در حال اجرا است.
سرپرست اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران افزود: در حوزه كيفيت بخشي و پرورشي و نيز تربيت بدني و سلامت دانش آموزان نيز فعاليت‌هايي انجام شده است، در حوزه سلامت پروتكل مشخصي براي ورزش دانش آموزان پيش بيني شده است، در حوزه پرورشي نيز ۱۹ سياست اجرايي بازگشايي سال را اعلام و در سطح مدارس ابلاغ كرديم.
بايد آموزش‌ها به تدريج حضوري شود
وي در خصوص تعداد دانش آموزان شهرستان‌هاي استان تهران گفت: نزديك به يك ميليون و ۱۴ هزار دانش آموز سال گذشته در سه مقطع تحصيلي داشتيم و در سال جديد نيز با توجه به مهاجر پذيري استان تهران، انتظار افزايش سه و نيم الي پنج درصدي دانش آموزان را نسبت به سال قبل داريم.
ماه مهر زير سايه كرونا/ آموزش‌ها به تدريج حضوري مي شود
مشكلات سامانه «شاد» ديگر گلايه دانش آموزان و والدين آن‌ها است، يكي از دانش آموزان پاكدشتي در اين خصوص گفت: سامانه «شاد» ضعف‌هاي فراواني دارد، به طور مرتب قطع و وصل مي‌شود، اميدواريم اين ضعف‌ها برطرف شده باشد، تا نيمي از وقت كلاس براي رفع اين مشكلات نگذرد.
محمد طيبي اضافه كرد: واقعاً از اين طريق متوجه دروس نمي‌شويم و پايه علمي ما ضعيف مي‌شود.
سرپرست اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در اين خصوص گفت: سامانه «شاد» يك سامانه بومي آموزشي است، كه در كوتاه‌ترين مهلت جايگزين آموزش حضوري شده است و طبيعتاً مشكلات و مسائلي داشت كه حجم مبادلات، تراكم مراجعات و دسترسي به فضاي مجازي از جمله اين مشكلات بود كه بر اساس نيازهاي جديد تغييراتي انجام شد و سامانه شاد جديد به صورت تعاملي تر و مناسب‌تر رونمايي شد و نسخه‌اي نيز در ماه‌هاي آينده اضافه خواهد شد.
هاشمي گفت: اما آنچه مشخص است، اين است كه اگر ما بتوانيم آموزش حضوري را به صورت تدريجي داشته باشيم، سامانه «شاد» مي‌تواند به صورت مكمل آموزش حضوري فعاليت خود را به خوبي انجام دهد، يك مقدار اگر بار اين جريان كمتر شود، استفاده از اين سامانه كيفي‌تر خواهد شد.
آموزش حضوري به دانش آموزاني كه از آموزش مجازي بي بهره هستند ارائه مي‌شود بهترين هنرستان پسرانه
وي ضمن تأييد معضلات آموزش مجازي افزود: يكي از مشكلات آموزش مجازي كمبود امكانات و زيرساخت‌ها است، ما از روزهاي آغاز آموزش مجازي شاهد فعاليت خود مدارس با كمك خيرين بوديم و هستيم، در شهرستان‌هاي استان تهران نيز افرادي آمدند و در حوزه‌هاي مختلف تلاش كردند و نهاد «انجمن خيرين حامي دانش آموزان بازمانده از تحصيل» در سطح استان تهران تشكيل شد، تا به طور منظم تر نارسايي‌هاي مختلف از جمله نارسايي دسترسي به وسايل الكترونيكي براي دانش آموزان تسهيل شود.
اين مسئول آموزشي گفت: اما مي‌دانيم، اين معضل همچنان وجود خواهد داشت و بايد تلاش مستمر براي رفع كامل اين مشكل داشته باشيم، چرا كه حتي اگر يك دانش آموز از تحصيل باز بماند، غير قابل قبول است.
هاشمي در پاسخ به راه‌هاي پيش بيني شده براي جبران معضلات آموزش در فضاي مجازي گفت: ما براي فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي الگو ترسيم كرديم، كه روش‌هاي مختلفي دارد كه بخشي از آن شاد است و بخش ديگر مدرسه تلويزيوني است و قسمت ديگر بسته‌هاي آموزشي است كه بين دانش آموزان محروم از آموزش حضوري و شاد توزيع شده است، اما باز هم بين يك الي دو درصد دانش آموزان ما امكان بهره مندي نداشتند كه آموزش حضوري به ويژه در روستاها به اين عزيزان ارائه شده است و تلاش ما بر اين مبنا بوده است كه هيچ دانش آموزي به دليل نداشتن امكانات از تحصيل باز نماند.
وي گفت: آمار دانش آموزان بازمانده از تحصيل از مديران مدارس در چندين مقطع زماني اخذ و شرايطي را فراهم مي‌كنيم تا اين عزيزان از تحصيل باز نمانند.

منبع:خبرگزاري مهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.