حالا ديگر با سرعت گرفتن واكسيناسيون در جامعه و گروه سني دانش آموزان ۱۲ تا ۱۶ سال، راهي جز تمرين و همت براي بازگشايي مدارس نداريم؛ بايد به معناي عملي به تدريج اين موضوع را كليد زد.در هنرستان فرزند خودرا ثبت نام كنيد
به گزارش خبرنگار مهر، قرار است از شنبه هفته آينده با شروع آبان ماه فرايند بازگشايي تدريجي مدارس و آموزش حضوري آغاز شود. به گفته سخنگوي آموزش و پرورش تا به حال بالغ بر ۸۵ درصد معلمان و كادر آموزش و پرورش و ۶۰ درصد گروه سني دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واكسن زدهاند. (هر چند به گفته مسعود يونسيان استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران اين آمار در ميان دانش آموزان ۱۲ تا ۱۶ سال ۳۵ درصد است).بهترين هنرستان
گرچه واكسيناسيون از ابتلاي صد در صد به كرونا جلوگيري نميكند ولي تجربه كشورها و همچنين در كشور خودمان نشان داده كه واكسيناسيون تا درصد بسيار بالايي از چرخش ويروس جلوگيري ميكند و مهمتر از همه اينكه از ابتلاي سخت افراد جلوگيري ميكند. هر چند هنوز واكسيناسيون گروه سني زير ۱۲ سال در كشورمان شروع نشده و به نظر ميرسد براي اين گروه سني نياز به دادههاي بيشتر باليني است، اما بازگشايي مدارس حالا ديگر دور از انتظار نيست.
از روز اول مهرماه تا همين امروز براي كلاس اوليها به صورت گروه بندي شده و محدود آموزش حضوري در مدارس برگزار شده است. هر چند در برخي از مدارس اين آموزشهاي حضوري به دو هفته اول محدود شد اما شمار زيادي از مدارس نيز اين آموزشهاي حضوري را ادامه دادهاند كه بيشتر شامل مدارس غيردولتي ميشود.
عموم محصلان در ديگر پايههاي تحصيلي آموزش را با آموزش مجازي شروع كردهاند. در اين ميان هنرستانيها نيز براي آموزش دروس كارگاهي راهي مدارس شدهاند و برخي مدارس كه توانايي رعايت پروتكلهاي بهداشتي را به شيوهاي قابل اطمينان داشتند در پايههاي ديگر هم پذيراي دانشآموزانشان شدند. مدارس روستايي و عشايري نيز آموزش را به صورت حضوري آغاز كردند.
طلسم يك سال و نيم آموزش مجازي شكسته ميشود؟
اما قرار است از آبان ماه به تدريج آموزشها به سمت حضوري با رعايت پروتكلها، گروه بندي دانش آموزان پيش برود تا بلكه طلسم يك سال و نيم آموزش مجازي شكسته شود. گرچه ممكن است هنوز هم خانوادهها گلايههايي از همين روزهاي بازگشايي مدارس داشته باشند. عدهاي از والدين هنوز بازگشايي مدارس را با توجه به آمار روزانه ده هزار ابتلاي روزانه منطقي نميدانند، عدهاي از والدين جزو دستهاي قرار ميگيرند كه با واكسن مخالف هستند، عدهاي ديگر هم به اجراي دقيق پروتكلها توسط مدارس مطمئن نيستند و معتقدند نظارت آموزش و پرورش روي اين مساله جاي سوال دارد. با اينهمه شمار بسيار زيادي از والدين نگران افت تحصيلي فرزندانشان و مشكلات عديده روحي و رواني فرزندانشان در روزهاي دوري از مدرسه و همكلاسي و معلم هستند. حالا هر چه بيشتر ميگذرد بر شمار دسته دوم كه با بازگشايي مدارس هر چند محدود و به تدريج افزوده ميشود اما آموزش مجازي بسياري از معلمان را در زمين بازي خطرناكي قرار داده است؛ زميني كه آنها اهميت آموزش حضوري را كمتر به خودشان و اوليا يادآوري كنند و حتي اصرار به تداوم آموزش مجازي داشته باشند.
هر چه بيشتر ميگذرد بر شمار دسته دوم كه با بازگشايي مدارس هر چند محدود و به تدريج افزوده ميشود اما آموزش مجازي بسياري از معلمان را در زمين بازي خطرناكي قرار داده است؛ زميني كه آنها اهميت آموزش حضوري را كمتر به خودشان و اوليا يادآوري كنند و حتي اصرار به تداوم آموزش مجازي داشته باشند در بهترين هنرستان تهران فرزند خود را ثبت نام كنيد
شايد بيشترين چالش بازگشايي مدارس از آبان ماه به شهرهاي بزرگ و خصوصاً پايتخت مربوط باشد. گفته ميشود از آبان شرايط مهيا ميشود تا ديگر از نيمه آبان ابتدا در مناطق كم جمعيت شهري فعاليت مدارس حضوري شود. شنيدهها حكايت از اين دارد كه ابتدا آموزشهاي حضوري از دوره متوسطه آغاز خواهد شد و حضور در كلاس منوط به داشتن كارت واكسيناسيون توسط دانش آموزان خواهد بود. بسياري از مدارس اين موضوع را به خانوادهها اعلام كردهاند.
ابهامات بيشتر شروع آموزش حضوري براي دوره دبستان است
حالا براي مسئولان آموزش و پرورش همه مجوزها منوط به روند واكسيناسيون دانش آموزان است هر چند فرهنگ سازي جدي براي تشويق خانوادهها در اين موضوع كمتر در سطح اقناع عمومي به چشم ميخورد. براي دانش آموزان زير ۱۲ سال نيز كه بيش از ديگر دانش آموزان نيازمند آموزش حضوري هستند نيز برنامه و اطلاعيه مشخصي از سوي آموزش و پرورش اعلام نميشود تا همچنان ابهامها ادامه داشته باشد. والدين ميگويند حالا بيشتر معلمها هستند كه اصرار دارند آموزش حضوري در اين شرايط كه هنوز كرونا به پايان نرسيده منطقي نيست در حالي كه واكسيناسيون در كل جامعه اين روزها نويد بخش اين است كه طي دو ماه آينده واكسيناسيون كل جامعه به بالاي ۸۰ درصد كه گفته ميشود ايمني جمعي ايجاد ميشود، خواهد رسيد و در حال حاضر نيز ۷۰ درصد جامعه تك دوز واكسن و نزديك ۴۰ درصد جامعه دو دوز واكسن را دريافت كردهاند كه عموم گروههاي پر خطر در اين دسته دوم جاي ميگيرند.
اطلاعيههاي شفافتر آموزشهاي حضوري براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه
از سوي ديگر براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه وضعيت اعلام شرايط آموزش حضوري بهتر است و با دقت بيشتري اطلاع رساني ميشود. مجيد هداوند معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي آموزش و پرورش استثنايي درباره ميزان ساعت آموزش حضوري دانشآموزان با نياز ويژه در كلاس درس گفته است: هر جلسه كلاس درس در فضاي آموزشي دوره پيش دبستان و پايههاي اول تا سوم ابتدايي ۳۰ دقيقه، چهارم تا ششم ۳۵ دقيقه و دورههاي بالاتر تحصيلي را ۴۵ دقيقه توصيه كرديم. در ارتباط با دانش آموزان استثنايي تاكيد شده، اصل بر سلامت و ايمني دانشآموزان و معلمان است، بنابراين اعلام شده كه آموزش به شيوه حضوري در مدارس به صورت خيلي آرام و تدريجي باشد.
وي با تاكيد بر واكسيناسيون تمام افراد مرتبط با دانش آموزان استثنايي گفت: حتماً مديران مدارس نسبت به واكسيناسيون كامل نيروهاي اداري آموزشي، توانبخشي مدرسه و رانندگان سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند، زيرا دانشآموزان ما جهت ورود به مدرسه نياز به سرويس اياب و ذهاب دارند. در اين زمينه حتي ابلاغ اعتبار هم به استانها شده است.بهترين هنرستان هاي تهران
معاون برنامهريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: همچنين بايد پروتكلهاي بهداشتي را در سرويسهاي اياب و ذهاب لحاظ كنند. علاوه بر اين ما تاكيد كرديم كه دروس كارگاهي هنرستانهاي استثنايي و دوره دوم متوسطه كار و دانش خاصِ دانش آموزان با نياز ويژه با رعايت پروتكلهاي بهداشتي و فواصل اجتماعي به شيوه حضوري ارائه شود. آموزش در مراكز آموزشي و توانبخشيِ دانشآموزان با مشكلات ويژه يادگيري به شكل حضوري است، زيرا آموزش آنها به شكل انفرادي است.
هداوند درباره ظرفيت آموزش حضوري براي مدارس استثنايي گفت: مدارس استثنايي با جمعيت تا ۵۰ نفر را با رعايت فاصلهگذاري اجتماعي و دستورالعملهاي بهداشتي به صورت حضوري برگزار ميشوند. البته تاكيد كرديم كه تعداد مجاز در كلاسهاي دانش آموزان آسيب ديده بينايي شنوايي و كم توان ذهني شش نفر بيشتر نباشد و اگر بيش از شش نفر باشند بايد به دو گروه تقسيم شوند.
وي در خصوص ميزان حضور ساير دانش آموزان در كلاس درس گفت: در گروههاي طيف اتيسم، جسمي حركتي و چند معلوليتي حداكثر بايد سه نفر در كلاس درس حضور داشته باشند، اگر بيش از سه نفر باشند بايد به دو گروه تقسيم شوند.
وي در پاسخ به اين سوال كه اكنون چند درصد دانش آموزان استثنايي در مدارس حاضر هستند؟ گفت: در اين دو، سه هفتهاي كه از مهرماه گذاشته ما مدارس زير ۵۰ نفر را بررسي كرديم، تقريباً بين ۳۰ تا ۳۵ درصد به شكل حضوري آموزش ديدند. ساير موارد هم به شكل تركيبي و غيرحضوري بوده است.در بهترين هنرستان دخترانه ثبت نام كنيد
در حال حاضر بيش از ۸۰ هزار دانشآموز در مدارس خاص استثنايي تحصيل ميكنند كه نزديك به هفتاد هزار دانشآموز به صورت تلفيقي و فراگير در مدارس عادي حضور دارند. تقريباً نزديك به ۱۵۰ هزار دانشآموز با نياز ويژه در بيش از ۱۷۰۰ مدرسه استثنايي هستند. شايد بايد گفت در دوران كرونا يكي از گروههاي بسيار آسيب پذير در امر آموزش و حتي رواني همين دانش آموزان بودند كه دوري آنها از محيط مدرسه هم بر روند تحصيلشان و هم بر تعامل درون خانوادگي آنها اثرگذار بود.
نياز به سركشي ناظران آموزش و پرورش به تك تك مدارس براي چك كردن استانداردها
در مجموع ميتوان گفت اميد به بازگشايي مدارس و بازگشت تدريجي به روزهاي عادي آموزش حالا ديگر دور از دسترس نيست و شايد تنها همت بيشتري از سوي مسئولان، اوليا و مربيان ميخواهد. مسئولان آموزش و پرورش بايد همت كنند تا با سركشي تك به تك مدارس از استانداردها اطمينان حاصل كنند و همچنين اقناع سازي معلمان و كادر مدارس را آغاز كنند و در بهترين هنرستان پسرانه ثبت نام كنيد تا شاهد حرفهاي چندگانه از سوي مسئولان و كادر مدارس براي اوليا نباشيم و مهمتر اينكه شاهد دو دستگي در مدارس به لحاظ دسترسي به امكانات بازگشايي مدارس نباشيم تا بار ديگر عدالت آموزشي زير سوال نرود.
از سوي ديگر نياز است كه معلمان بيش از گذشته به نقش ويژه خود در امر تعليم و تربيت توجه كنند و با بازنگري كيفيت آموزشي خود به شكلي منطقي و شفاف به آموزش خود در دوران آموزش مجازي نمره بدهند و ببينند آيا آموزشهاي مجازي كل فرايند تعليم و تربيت را تحت تأثير قرار نداده و ادامه اين روند به نفع دانشآموزانشان خواهد بود؟ چون همين دانش آموزان هستند كه در سالهاي بالاتر دوباره سر كلاس آنها خواهند نشست و انرژي مضاعفي براي تقويت پايههاي تحصيلي شأن بايد صورت بگيرد.
از سوي ديگر والدين واقع بينانه نگاه كنند كه آيا در تمام دوران كرونا خصوصاً يك سال اخير همه پروتكلهاي فاصله گذاري اجتماعي و قرنطينه و… رعايت كردهاند؟ آيا مقاومت برخي خانوادهها براي نفرستادن فرزندانشان به مدرسه واقعاً ارتباطي با كرونا دارد؟ آيا نيازهاي روحي و رواني فرزندانشان را فارغ از نيازهاي آموزشي ميبينند؟
واقعيت اين است هنوز در دنيا كرونا بيماري كاملاً شناخته شدهاي نيست، هنوز هم ميتواند غافلگير كننده باشد، اما تجربه نشان داده است كه جز زيستن با اين بيماري و آموزش پروتكلها و خود مراقبتي در عين فعاليت اجتماعي (جز در مواردي كه بيماري وارد پيك ميشود و به تشخيص ستاد كرونا فعاليتها محدود ميشود) راه ديگري نيست.
منبع:مهر نيوز
- شنبه ۲۴ مهر ۰۰ | ۱۱:۰۰
- ۸ بازديد
- ۰ نظر