معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در نشست بزرگداشت هفته و روز جهاني ناشنوايان كه با حضور نمايندگان جمعي از فرهنگيان ناشنوا و تشكل هاي ناشنوايان برگزار شد گفت: ۸۱۲ دانش آموز با آسيب شنوايي در ۳۶ رشته مهارتي در ۵۰ هنرستان فني حرفه اي و كاردانش تحصيل مي كنند و در ايام كرونا زبان اشاره در كنار بيش از هزار ساعت آموزش هاي مدرسه تلويزيوني اجرا شد.در بهترين هنرستان
به گزارش ايسنا، سيد جواد حسيني در اين نشست با بيان اينكه هفته ناشنوايان و روز جهاني ناشنوايان از جمله مناسك گذار است گفت: نامگذاري اين هفته به نام ناشنوايان براي اين است كه به جامعه شنوا وضعيت جامعه ناشنوا گوشزد شود و جامعه با مناسب سازي جامع به سمت جامعه دوستدار انسان و دوستدار معلولين، كتاب و كودك حركت كند.وي افزود: ناشنوايان گرچه دنيايي به ظاهر ساكت دارند و به ظاهر زبان رسايي براي بيان معناهاي زندگي را ندارند اما دنيا پر از سكوت آنان پر از شكوه و معنا است.معاون وزير با بيان اينكه يكي از اصول هفت گانه سازمان آموزش و پرورش استثنايي توسعه انسان مبنا است گفت: بر اساس نظريه توسعه انسان مبنا، مبناي توسعه در جامعه همه انسان ها با تمام ويژگي ها هستند و معلولين نيز در اين توسعه نقش اساسي را دارند.وي افزود: جامعه آرماني جامعه اي فراگير، عادلانه، بدون محدوديت، بدون مانع، مناسب سازي شده و دوستدار انسان است و براي رسيدن به اين جامعه نظام تعليم و تربيت بويژه سازمان آموزش و پرورش استثنايي نقش مهمي را دارد.وي گفت: رسالت اصلي نظام تعليم و تربيت تبديل منابع سرشار انساني به سرمايه انساني است و اين رسالت در بخش دانش آموزان با نيازهاي ويژه بر عهده آموزش و پرورش استثنايي است.معاون وزير با بيان اينكه فعاليت آموزش و پرورش استثنايي از بدو تولد كودك با آموزش والدين آنان وسپس توانبخشي كودك آغاز ميشود، گفت: يكي از برنامه هاي اصلي سازمان آموزش و پرورش استثنايي سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش دبستان است كه اين برنامه از سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدي شروع شد و سال ۹۹ به رغم شرايط كرونايي بالاترين ميزان پوشش با ۹۸.۸ درصد محقق شد.وي تصريح كرد: يكي از آيتم هاي برنامه سنجش، تست شنوايي است كه با شناسايي دانش آموزان با آسيب شنوايي آنان در مدارس خاص ناشنوايان و تلفيقي فراگير جاي دهي مي شوندحسيني با بيان اينكه آموزش و پرورش استثنايي بيش از ۱۵ هزار دانش آموز با آسيب شنوايي را تحت پوشش دارد گفت: از اين تعداد ۴۸۹۷ دانشآموز با آسيب شنوايي در ۱۰۰ مدرسه خاص استثنايي مشغول به تحصيل هستند و بقيه دانش آموزان در مدارس عادي و در طرح تلفيقي فراگير در حال تحصيل هستند.وي افزود: از كل دانش آموزان با آسيب شنوايي مشغول يه تحصيل در مدارس خاص استثنايي ۱۰۱۲ نفر در پيشدبستان، ۲۱۸۱ نفر در ابتدايي، ۸۹۲ نفر در متوسطه اول و ۸۱۲ نفر در هنرستانهاي فني و حرفهاي و كاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصيل هستند.وي افزود: از دانشآموزان با آسيب شنوايي متوسطه دوم ۷۵۳ نفر در ۳۰ رشته مهارتي كاردانش و ۵۹ نفر در ۶ رشته مهارتي فني و حرفهاي در بيش از ۵۰ هنرستان مشغول به تحصيل هستند.معاون وزير با بيان اينكه كرونا بر جامعه تحميل شد و بر همه ابعاد جامعه بويژه تعليم تربيت اثر گذاشت گفت: در حوزه آموزش، نظام تعليم و تربيت واكنش هاي سنجيده اي را در عصر كرونا و تعطيلي مدارس نشان داد و آموزش هاي تلويزيوني و مجازي از جمله اين واكنش ها بود.وي با اشاره به اقدامات انجام شده در ايام كرونا و آموزشهاي تلويزيوني براي دانشآموزان با آسيب شنوايي گفت: حضور ۴ مترجم در برنامههاي مدرسه تلويزيوني به مدت ۹ ماه به ميزان ۱۰۵۰ ساعت و حضور سه مدرس جهت تدريس درس رياضي و فارسي پايه اول ابتدايي دانشآموزان با آسيب شنوايي بهصورت زنده به ميزان ۹۴ ساعت از جمله اقدامات در زمينه مدرسه تلويزيوني براي دانشآموزان با آسيب شنوايي در سال تحصيلي گذشته بود.معاون وزير با بيان آماري از محتواهاي آموزشي توليد شده در سامانه شاد و شادنما براي دانشآموزان با آسيب شنوايي گفت: تهيه و توليد بيش از ۱۴۰۷ محتوا در دورههاي پيشدبستان، ابتدايي و متوسطه اول و بارگذاري در شاد و تهيه و توليد ۲۰ محتوا با موضوعات آموزش الفباي گوياي باغچهبان، آموزش اعداد، معرفي مشاهير و مفاخر ايران به زبان اشاره و بارگذاري در سامانه شادنما از جمله فعاليتهاي آموزشي سال گذشته براي دانشآموزان با آسيب شنوايي بود.وي افزود: سال گذشته ۴ فيلم كوتاه در خصوص آموزش واژگان تخصصي بيماري كرونا به زبان اشاره براي پرسنل وزارت بهداشت و بيمارستانها نيز تهيه شد.حسيني با تاكيد بر اينكه زبان اشاره گامي براي ارتباط ناشنوايان با جامعه و ايجاد سرمايه اجتماعي است گفت: سال گذشته بهترين هنرستان تهران دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفباي گوياي باغچهبان تدوين و به استانها ابلاغ شد.وي افزود: آموزش زبان اشاره به ۴۸۳۷ نفر از نفر از معلمين، والدين و پرسنل دستگاههاي اجرايي در ۱۱۰ كارگاه، تربيت ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استانها و تهيه و توليد فيلمهاي آموزش بيش از ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدايي از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزشوپرورش استثنايي در حوزه آموزش زبان اشاره است.وي با اشاره به تاليف و مناسب سازي كتب درسي افزود: تأليف ۱۴ جلد و مناسبسازي ۵۰ جلد كتاب درسي، تأليف ۷ جلد كتاب زبانآموزي و جملهسازي دوره ابتدايي، تأليف ۷ جلد راهنماي معلم زبانآموزي و جملهسازي دوره ابتدايي و تأليف بيش از ۲۰ واحد كار دوره پيشدبستاني از اقدامات آموزشوپرورش استثنايي در زمينه تعليم و تربيت دانشآموزان با آسيب شنوايي است.حسيني با اشاره به تهيه و توليد بسته و رسانههاي آموزشي ويژه دانشآموزان با آسيب شنوايي گفت: تهيه و توليد ۳ درس افزار زبان انگليسي پايه هفتم، هشتم و نهم، تهيه و توزيع درس افزار آموزش واژگان كتاب فارسي اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفباي گوياي باغچه بان، طراحي و توسعه نرم افزار و وب اپليكيشن فرهنگ ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدايي به زبان اشاره، تدوين و بازنگري محتواهاي پيش دبستان و تدوين بروشورهاي آموزشي و راهنماي معلم تربيت شنيداري و تدوين راهنماي تسهيل در گفتار از جمله فعاليتهاي انجام شده در حوزه توليد بسته و رسانههاي آموزشي ويژه دانشآموزان با آسيب شنوايي است.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، آموزش نيروي انساني را از ديگر برنامههاي حوزه تعليم و تربيت دانشآموزان با آسيب شنوايي دانست و گفت: سال گذشته براي ۱۴۰۹ معلم دانشآموزان كم توان ذهني ۱۲۸ كارگاه تربيت معلمان چندمهارتي برگزار شد و دوره ضمن خدمت تامين مدرسي زبان آموزي و جمله سازي پايه ششم و همچنين دوره ضمن خدمت ويژه مديران و معاونين مدارس و هنرستانهاي دانشآموزان با آسيب شنوايي نيز در سال گذشته برگزار شد.حسيني با بيان اينكه توسعه آموزش هاي فني حرفه اي براي ناشنوايان و كم شنوايان از برنامه هاي جدي سازمان آموزش و پرورش استثنايي است گفت: اجراي طرح آموزش همراه با توليد در هنرستان ها، ايجاد نمايشگاه دائمي فروش محصولات توليدي دانش آموزان، اختصاص ۴ ميليارد تومان براي تجهيز كارگاه هاي هنرستان ها از جمله اقدامات در زمينه تحصيل دانش آموزان استثنايي بويژه ناشنوايان در هنرستان ها است.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي ارائه خدمات حمايتي به دانش آموزان استثنايي بويژه دانش آموزان با آسيب بينايي را از برنامه هاي سالانه آموزش و پرورش استثنايي دانست و گفت: در ۱۸ آيتم خدمات حمايتي به دانش آموزان استثنايي ارائه ميشود كه كمك هزينه خريد و تعمير سمعك و كاشت حلزون از جمله اين خدمات است.وي افزود: سال گذشته بيش از ۶ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بابت خدمات حمايتي به دانش آموزان پرداخت شد كه بيش از ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان از اين مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوايان بود.به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل سازمان آموزش و پرورش استثنايي حسيني در پايان گفت: راه اندازي پايگاه جامع آموزش مجازي در تمامي استان ها، راه اندازي پايگاه دائمي سنجش به اتاق آكوستيك در تمامي استان ها و ايجاد ۱۰ مراكز جامع تشخيصي و خدمات توانبخشي و آموزشي بخشي ديگر از فعاليت هاي سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعليم و تربيت كودكان با نيازهاي ويژه است.در بهترين هنرستان پسرانه ثبت نام كنيد
منبع:ايسنا
- پنجشنبه ۰۸ مهر ۰۰ | ۱۵:۴۸
- ۱۴ بازديد
- ۰ نظر