تغييرات در آموزش‌وپرورش به‌صورت محتوايي لازم و ضروري است

ايسنا/لرستان مدير آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: تغييرات در آموزش‌وپرورش به‌صورت محتوايي لازم و ضروري است.

محمد مهرافزون در گفت‌وگو با ايسنا، پيرامون چالش‌ها و مشكلات پيش روي آموزش‌وپرورش، اظهار كرد: دست‌اندركاران نظام تعليم و تربيت نگاه جامع‌تر و واقع‌بينانه‌تري از مفهوم تحول داشته باشند و آن را يك ضرورت بدانند و نسبت به تحول نيازمند نوانديشي‌هايي در باز تعريف آرمان‌ها، اهداف، نتايج و دستاوردهاي آموزش‌وپرورش است كه از طريق استقرار يك نظام فلسفه دقيق، علمي و مبتني بر هويت ملي و ديني كشور امكان‌پذير مي‌شود ازاين‌رو در نظام آموزشي، پويايي نظام مي‌تواند از يك‌سو، از تغيير و اصلاح و نوآوري آغاز و با تأثير بر ارتقاي نظام به نقطه غايي خود يعني تحول در نظام آموزشي ختم شود و از سوي ديگر، منجر به تغيير، اصلاح و نوآوري شود تا بدان وسيله ارتقاء نظام آموزشي حاصل آيد؛ زيرا با توجه به تحولات علمي و آموزشي در جهان امروز تغييرات در آموزش‌وپرورش به‌صورت محتوايي لازم و ضروري است.

وي در خصوص مشكلات آموزش‌وپرورش، تصريح كرد: مشكلات به دو دسته تقسيم مي‌شود مشكلات بيروني و مشكلات دروني كه مي‌توان به مشكلات بيروني از جمله كمبود منابع مالي براي ساخت، تجهيز و اداره مدارس، پايين بودن سطح حقوق و دستمزد معلمان و عدم امكان جذب افراد مستعد و با سطح هوش بالا براي اين شغل مهم، سايه كنكور بر نظام آموزشي كشور كه جزو مهمترين مشكلات بيروني آموزش‌وپرورش محسوب مي‌شود، اشاره كرد و مشكلات دروني مثل نبود مشاوره در مدارس، كمبود نيروي انساني متخصص، توزيع نامناسب كتب درسي در شروع سال تحصيلي، كمبود خدمتگزار و سرايدار در مدارس، عدم چاپ ابلاغ نيروهاي آموزش‌وپرورش در سال تحصيلي گذشته، مشكلات ناشي از سامانه‌هاي نوظهور سيدا و پادا، عدم فرهنگ‌سازي و ترويج روحيه كارآفريني در بين دانش آموزان و توجه دقيق و كارآمد بر روي مسئله عدالت آموزشي اشاره كرد.

در بهترين هنرستان فرزند خو را ثبت نام كنيد

مدير آموزش‌وپرورش بروجرد ضمن اشاره به كمبود نيروي انساني، خاطرنشان كرد: در مقوله كمبود نيرو، اولين مورد بسيار حساسي كه برهمه موارد كمبود نيرو ارجحيت دارد، نبود نيروي متخصص در هر قسمت كاري در آموزش‌وپرورش است در جرم‌شناسي پيشگيري، يكي از مهم‌ترين روش‌ها، پيشگيري زودرس يا پيش از موعد است كه به شناخت كودكان، نوجوانان و جوانان در معرض خطر و اقـدام مناسب براي دور كردن آنان از وضعيت خطرناك مربوط مي‌شود كه در اينجا نيروي متخصص مشاوره در مدارس نقش پررنگي دارد كه متأسفانه با كمبود اين نيرو در آموزش‌وپرورش مواجه هستيم و جاي اقدامات پيشگيرانه براي كودكان و نوجوانان و فراگيري مهارت‌هاي اجتماعي و سبك زندگي ايراني-اسلامي طوري‌كه منجر به تغيير رفتار شود بسيار مهم بوده در آموزش فرزندان اين مرز وبوم بسيار خالي است.

در بهترين هنرستان هاي تهران فرزند خود را ثبت نام كنيد 

مهرافزون درباره كمبود نيرو متخصص در مقطع حساس و سرنوشت‌ساز ابتدايي، اضافه كرد: هرساله بين ۴۰ تا ۶۰ هزار معلم بازنشسته و از گردونه آموزش‌وپرورش خارج مي‌شوند اما در سوي مقابل تعداد نيروي وارد شده به سيستم آموزش‌وپرورش بسيار كمتر بوده و اين كمبود نيرو در مقطع ابتدايي بيشتر است كه هرساله با موافقت استمرار همكاران بازنشسته، دو شيفت كاري همكاران و يا با وارد كردن نيروهاي نهضتي و حق‌التدريسي كه شايد علم كافي براي آموزش در ابتدايي را نداشته باشند اين مشكل مقطعي حل مي‌شود، ولي مي‌توان با افزايش سهميه ورودي دانشگاه فرهنگيان كه يكي از بهترين مدخل‌هاي ورودي نيروي متخصص در آموزش‌وپرورش است اين مشكل را به‌طور اساسي حل كرد.

وي در خصوص توزيع كتب درسي بين دانش‌آموزان، بيان كرد: سامانه ثبت‌نام كتب درسي به والدين سپرده مي‌شود ولي در امر توزيع كتب درسي متولي امر آموزش‌وپرورش مي‌شود كه در برخي از مقاطع از جمله هنرستان‌ها تا پاسي از سال تحصيلي هنوز دانش‌آموز كتاب ندارد و يا در مناطق محروم كلاً كتاب هنوز دست دانش‌آموز نرسيده است كه براي رفع اين مشكل يا كاملاً از صفر تا صد ثبت‌نام و توزيع كتاب را آموزش‌وپرورش برعهده بگيرد و به‌طور كامل براي دانش‌آموزان كتاب را ارسال كنند يا اينكه كاملاً به والدين سپرده شود و متولي توزيع كتب به دانش‌آموزان كتاب‌فروشي‌هاي معتبر در سطح شهرها شوند ولي باز هم در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته به علت ضعف اينترنتي و عدم آگاهي والدين به‌خصوص مقطع متوسطه دوم از ثبت به‌موقع و مشخص نبودن تكليف بعضي دانش‌آموزان كه نهايتاً چه رشته‌اي را انتخاب خواهند كرد، همچنين مشخص نبودن تكليف دانش‌آموزان شهريوري، بسياري از آن‌ها جهت تهيه كتاب ثبت‌نام اينترنتي نشده‌اند و در اول سال تحصيلي با آماري كه آن‌ها در سامانه توزيع كتاب ثبت نشده‌اند مواجه هستيم كه در اين دو سال گذشته به علت عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس اين مشكل دوچندان شده است.هنرستان هاي تهران

مدير آموزش‌وپرورش بروجرد در راستاي تحقق شعار هر دانش‌آموزش يك مهارت، افزود: عدم فرهنگ‌سازي و ترويج روحيه كارآفريني در سطوح مختلف تحصيلي نظام آموزش‌وپرورش محسوس است كه مي‌توان با طراحي و گنجاندن دروسي در حوزه كارآفريني براي مقاطع تحصيلي در حد راهنمايي و دبيرستان با اتكا به حضور متخصصان اين حوزه در مدارس و استفاده از ظرفيت كارآفرينان موفق براي حضور مؤثر آن‌ها در مدارس كشور براي تهييج و ترغيب دانش‌آموزان به امر كارآفريني و ايجاد و گسترش مدارس كارآفريني و رهنمون دانش‌آموزان توانمند، خلاق و ايده پرداز به اين مدارس براي تربيت در محيطي متفاوت از مدارس معمولي بر اين امر مهم اهتمام ورزيد.

مهرافزون ادامه داد: ولي در اين بين كمبود هنرستان‌ها بيشتر از تجهيزات به‌روز، كمبود نيروي انساني متخصص است همچنين عدم ارتباط صنعت با هنرستان‌ها مزيد بر علت شده است وگرچند اقدامات خوبي در خصوص تجهيزات و امكانات هنرستان‌هاي استان صورت گرفته اما با توجه به شتاب فرآيند تكنولوژي تجهيزات بهترين هنرستان‌ دخترانه هم بايد به‌روز شود و اعتبارات لازم به اين امر به‌صورت ويژه اختصاص يابد.

وي در خصوص مشكلانت ناشي از سامانه‌هاي نوظهور سيدا و پادا، اظهار كرد: پادا سامانه دانش‌آموزي نام دارد كه مخفف سامانه پرونده دانش‌آموزي آنلاين است، براي انجام مواردي همچون پيش ثبت‌نام، ثبت‌نام دانش‌آموزان جديدالورود، ثبت‌نام پايه اول مدارس شاهد، دريافت كارت ورود به جلسه امتحانات و از همه مهمتر مشاهده كارنامه در نظر گرفته شده است ولي زيرساخت‌هاي درستي براي آن در نظر نگرفته شده و علاوه براينكه موجب تسهيل در امور آموزشي مدارس نشده است بلكه مشكلاتي را هم به‌وجود آورده است، سامانه پادا يك سايت نسبتاً نوپا به شمار مي‌رود و مطمئناً در گام‌هاي اول با مشكلاتي همراه است. براي مثال، برخي از والدين از به‌روز خطا در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموز پايه اول خود گلايه‌مند هستند و تعدادي از كاربران نيز براي نام‌نويسي پايه‌هاي مختلف، دريافت كارنامه و يا پرونده دانش‌آموزي ناموفق بوده‌اند. متأسفانه با وجود اطلاع‌رساني‌هاي بسياري كه در اين زمينه شده است، اما هنوز برخي از لينك‌هاي لازم فعال نشده و يا حتي اطلاعات تعدادي از پايه‌هاي تحصيلي مدارس مختلف به ثبت نرسيده است چون آموزش كافي و زمان مناسب براي اين آموزش‌ها در نظر گرفته نشده است  بهترين هنرستان پسرانه و آموزش همكاران در سطح مدارس خلاصه در آموزش از طريق چند فيلم در فضاي مجازي است.

مدير آموزش‌وپرورش بروجرد تصريح كرد: سامانه سيدا همچون سامانه پادا نوپا و با باري از مشكلات وارد عرصه آموزش‌وپرورش شد سامانه يكپارچه مديريت ثبت اطلاعات و مشخصات فردي تا سوابق تحصيلي دانش‌آموزان در آن دقيق ثبت شود و در آينده تمامي سوابق دانش‌آموزان از اول ابتدايي تا ديپلم به‌صورت نسل‌دار، تحت كد ملي آن‌ها در سامانه سيدا تجميع خواهند شد ولي سيدا بدون زيرساخت‌هاي اساسي وارد شد و اختلالاتي را در سطح گسترده‌اي به‌وجود آورد كه شايد آموزش ضمن خدمت اين دو سامانه براي مديران و عوامل اجرايي مدارس مي‌توانست كمك بسيار شاياني در رفع مشكلات ناشي از اين دو سامانه داشته باشد و قبل از تزريق اين دو سامانه به پيكره آموزش‌وپرورش بسترسازي و شناسايي و رفع مشكلات ناشي از آن مي‌توانست اين دو سامانه را بهتر در سرانجام رساندن به اهدافشان همراهي كند.

منبع:خبر گزاري ايسنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.