هنرستان ها و نگراني

به گزارش خبرگزاري مهر، سيد جواد حسيني در نشست شوراي سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي ا ارائه گزارشي از فعاليت سال گذشته آموزش‌وپرورش استثنايي گفت: سال گذشته سه بسته تحولي مدرسه انطباقي، مداخلات بهنگام طلايي و توسعه مشاركت‌ها، كاهش تمركز و اجتماعي شدن با ۸ برنامه و ۳۰ فعاليت در سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي تدوين و اجرايي شد و ۹۳.۳ درصد فعاليت‌هاي اين بسته‌ها تأسيسي بود.فرزند خود را در هنرستان ثبت نام كنيد 

حسيني با اشاره به دستاوردهاي بسته تحولي مدرسه انطباقي گفت: بسته تحولي مدرسه انطباقي به دنبال مناسب‌سازي تمامي ابعاد تعليم‌وتربيت براي دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه است و در بخش مناسب‌سازي فضا و تجهيزات سال گذشته ۶۴ مدرسه به‌صورت الگويي مناسب‌سازي شد و براي سال جاري نيز ۱۶۰ مدرسه مناسب‌سازي خواهند شد.در بهترين هنرستان ثبت نام كنيد 
وي افزود: در راستاي نهضت مشاركت توان‌افزايي سال گذشته ۸۴ ميليارد تومان خيرين براي خريد تجهيزات توان‌بخشي، ورزشي و آموزشي به آموزش‌وپرورش استثنايي كمك كردند و در سال جاري نيز ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار ديده شده است در بهترين هنرستان تهران ثبت نام كنيد 
رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي گفت: بخشي ديگر از فعاليت بسته تحولي مدرسه انطباقي توسعه مراكز مشكلات ويژه يادگيري بود كه تعداد اين مراكز از ۵۰۰ مركز در سال گذشته به ۷۸۵ مركز رسيد.
حسيني تصريح كرد: افزايش مراكز مشاوره از ۱۵ مركز به ۵۳ مركز، سالن‌هاي ورزشي ويژه دانش‌آموزان استثنايي از ۳۰ سالن به ۴۱ سالن و ايجاد مراكز جامع تشخيصي، توان‌بخشي و مشاوره همچنين اتاق‌هاي چند حسي از جمله فعاليت‌هاي انجام شده دربسته تحولي مدرسه انطباقي است.در بهترين هنرستان هاي تهران ثبت نام كنيد 
معاون وزير با بيان اينكه بر اساس آمايش سرزميني ۲۱۰ مدرسه استثنايي در كشور موردنياز است اظهار كرد: ساخت اين مدارس از يك سال و نيم گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاكنون ۱۴۵ مدرسه كلنگ‌زني و يا افتتاح شده است.
حسيني مناسب‌سازي نيروي انساني را يكي ديگر از ابعاد بسته تحولي مدرسه انطباقي دانست و گفت: سال گذشته به ۸ هزار نفر زبان اشاره و خط بريل آموزش داده شد درصورتي‌كه هدف‌گذاري ۵ هزار نفر بود و ۱۵ درصد معلمان دانش‌آموزان كم‌توان ذهني نيز مهارت‌هاي چندگانه را آموزش ديدند و براي سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت‌يابي و حركت هدف‌گذاري شده است.
وي افزود: توليد بيش از ۷ هزار محتواي آموزشي، پرورشي و توان‌بخشي استاندارد و بارگذاري در شبكه شاد و مناسب‌سازي و يا تأليف ۱۲۴ عنوان كتاب و درس‌افزار در سال گذشته از جمله اقدامات در زمينه مناسب‌سازي و توليد محتواهاي استاندارد در بسته مدرسه انطباقي بود.
رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي تكيه بر فناوري‌هاي نوين را يكي ديگر از محورهاي بسته تحولي مدرسه انطباقي دانست و گفت: ايجاد اپليكيشن جامع آموزش و اطلاع‌رساني، راه‌اندازي سامانه نداي همراه براي دانش‌آموزان تلفيقي فراگير، ايجاد پايگاه آموزش مجازي در ۳۲ استان،هنرستان هاي تهران مناسب‌سازي شبكه شاد و اهداي بيش از ۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان كم‌برخوردار استثنايي از جمله اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از فناوري‌هاي نوين در آموزش‌وپرورش استثنايي است.
حسيني در ادامه به تشريح دستاوردها و فعاليت‌هاي انجام شده در خصوص بسته تحولي مداخلات بهنگام طلايي پرداخت و گفت: سال گذشته سند جامع مداخلات بهنگام طلايي در آموزش‌وپرورش استثنايي تدوين و اجرايي شد و افزايش ۱۵ درصدي ارائه خدمات توان‌بخشي به نوآموزان پيش دبستاني در اين بسته تحولي هدف‌گذاري شده بود اما با تلاش‌هاي انجام شده افزايش ۶۱.۷ درصدي را در اين حوزه شاهد بوديم.
وي افزود: هدف‌گذاري افزايش ۴۵ درصدي خدمات توان‌بخشي درون و برون مدرسه‌اي و تحقق ۵۰ درصدي و هدف‌گذاري افزايش ۵ درصدي خدمات مشاوره‌اي و تحقق ۸.۹ درصدي از جمله دستاوردهاي سال گذشته بسته تحولي مداخلات بهنگام طلايي بود.
رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي افزود: براي سال تحصيلي ۱۴۰۰ افزايش پوشش تحصيلي نوآموزان پيش‌دبستاني از ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر به ۱۵ هزار نفر هدف‌گذاري شده است.
معاون وزير برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش‌دبستاني را يكي از فعاليت‌هاي بزرگ سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي دانست و گفت: سال گذشته و علي‌رغم شرايط كرونايي ۹۸.۸ درصد نوآموزان  بهترين هنرستان دخترانه و بهترين هنرستان پسرانه بدو ورود به دبستان تحت پوشش اين برنامه قرار گرفتند و هدف‌گذاري اين برنامه براي سال ۱۴۰۰پو شش ۹۹ درصدي است.
حسيني در ادامه به ارائه دستاوردها و فعاليت‌هاي انجام شده در خصوص بسته تحولي توسعه مشاركت‌ها و اجتماعي شدن پرداخت و گفت: فعاليت‌هاي اين بسته تحولي در چهار حوزه معلمان، اوليا، دانش‌آموزان و تشكل‌هاي مردمي و پيش‌كسوتان تدوين و اجرايي شده است.
وي افزود: طرح جمع‌آوري ايده‌هاي مطلوب با جمع‌آوري ۶۲ ايده، گروه‌بندي حرفه‌اي معلمان با مشاركت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدي نظارت همتا با هدف تجربه گرداني از جمله فعاليت‌هاي بسته تحولي توسعه مشاركت‌ها در حوزه معلمان براي سال ۹۹ بود.
حسيني ادامه داد: ايجاد پارلمان مشورتي اوليا در سطح استاني و سطح ملي، طرح مدرسه ياري اوليا با مشاركت ۴ هزار و ۲۹۶ نفر از اولياي متخصص دانش‌آموزان و اجرايي‌سازي طرح اولياي هميار معلم ويژه شرايط كرونايي از جمله فعاليت‌هاي انجام شده بسته تحولي توسعه مشاركت‌ها در حوزه اوليا براي سال ۹۹ بود.
وي افزود: براي سال ۱۴۰۰ بسته تحولي مشاركت اوليا در ۷محور تدوين شده است و به‌زودي اجرايي مي‌شود.
معاون وزير با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده سال گذشته بسته تحولي توسعه مشاركت‌ها در حوزه دانش‌آموزان گفت: ايجاد مجلس دانش‌آموزي مستقل دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه در سطح منطقه‌اي و ملي، تحقق ۷۰ درصدي برنامه هر دانش حداقل يك نقش و يك تشكل، مشاركت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه يك سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدي طرح مدام از جمله دستاوردهاي سال گذشته بسته توسعه مشاركت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.
وي افزود: تحقق ۶۵.۱ درصدي برنامه گنجينه مديريتي، ايجاد ۲۱۰ باشگاه پيش‌كسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدي و اجراي برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبيرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنايي از جمله دستاوردهاي بسته توسعه مشاركت‌ها در حوزه پيش‌كسوتان است.
معاون وزير يكي از نيازهاي اساسي دانش‌آموزان استثنايي را يادگيري مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي و شغلي دانست و گفت: تدوين سند جامع آموزش‌هاي مهارتي و فني حرفه‌اي، تدوين و تصويب ۵۰ استاندارد شغلي، تدوين و تصويب شيوه‌نامه كيفيت‌بخشي به آموزش‌هاي مهارتي، ايجاد دستكم ۳۲ نمايشگاه دستاوردهاي دانش‌آموزان استثنايي، تجهيز ۱۳۸۶ كارگاه هنرستان‌هاي پيش حرفه‌اي و حرفه‌اي و تصويب آيين‌نامه دوره متوسطه كاردانش دانش‌آموزان استثنايي در شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش از جمله اقدامات در زمينه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي به دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه است.
معاون وزير در ادامه با بيان اينكه آموزش‌وپرورش استثنايي در قالب ۷۸۵ مركز مشكلات ويژه يادگيري به دانش‌آموزان عادي داراي مشكلات يادگيري خدمات ارائه مي‌دهد گفت: تدوين سند توسعه كمي و كيفي مراكز مشكلات ويژه يادگيري با ۴ راهبرد، ۵ برنامه و ۳۰ طرح، تدوين شاخص‌هاي استانداردسازي مراكز مشكلات ويژه يادگيري، طراحي اپليكيشن اطلاع‌رساني، اجراي غربالگري نوآموزان پيش‌دبستاني در معرض مشكلات ويژه يادگيري و ارائه خدمات به ديرآموزان پيش‌دبستاني با تدوين ۴ كتاب، بخشي از اقدامات در حوزه مراكز مشكلات ويژه يادگيري است.
رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي به ديگر اقدامات انجام شده سازمان در سال ۹۹ اشاره كرد و گفت: پوشش ۸۰ درصدي دانش‌آموزان استثنايي در حوزه خدمات توان‌بخشي درون و برون مدرسه‌اي و استفاده ۲۷ هزار دانش‌آموز با نيازهاي ويژه از خدمات توان‌بخشي برون مدرسه‌اي، پرداخت ۶.۵ ميليارد تومان كمك‌هزينه خدمات حمايتي در ۱۸ آيتم و رشد ۵۱ درصدي بودجه سازمان از ديگر دستاوردهاي سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي در سال ۹۹ است.
وي افزود: بودجه مصوب سازمان در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۶ ميليارد تومان رسيده است كه نشان از رشد ۱۵۱ درصدي دارد.
وي تصريح كرد: در سال جاري افزايش ۳۰ درصدي ارائه خدمات توان‌بخشي به‌پيش دبستاني‌ها و ۶۰ درصدي به دبستاني‌ها هدف‌گذاري شده است.
معاون وزير يكي از برنامه‌هاي ديگر سازمان را توسعه و ايجاد مراكز موردنياز دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه دانست و گفت: تعداد مدارس خاص استثنايي در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۲۰ مدرسه رسيد كه ۱۹۹ مدرسه بيشتر از سال ۹۸ است و با ايجاد ۱۱۰ مركز جديد مشكلات ويژه يادگيري تعداد اين مراكز در پايان سال ۹۹ به ۷۸۵ مركز رسيده است.
وي افزود: در سال ۹۷ سي سالن ورزشي ويژه دانش‌آموزان استثنايي در كشور وجود داشت كه تعداد اين سالن‌ها در سال ۹۹ به ۴۳ سالن رسيده است و ۲۹ سالن ورزشي نيز در حال ساخت است.
وي گفت: تعداد مراكز مشاوره و راهنمايي دانش‌آموزان استثنايي از ۸ مركز در سال ۹۷ به ۵۱ مركز در سال ۹۹ رسيده است كه نشان از رشد ۵۳۷ درصدي دارد.
وي تصريح كرد: راه‌اندازي ۲۱۰ باشگاه پيش‌كسوتان، ۳۲پ ايگاه جامع آموزش مجازي، ۳۲پ ايگاه سنجش آكوستيك، ۷ مركز جامع خدمات تشخيصي، مشاوره‌اي و توان‌بخشي، ۳۲ استوديوي توليد محتواي الكترونيكي و ۵۹ اتاق تربيت‌بدني از حمله اقدامات نوآورانه سال ۹۹ است و تا كنون اين‌گونه مراكز در آموزش‌وپرورش استثنايي وجود نداشته اند.

منبع:خبرگزاري مهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.